Rabu, 18 Januari 2012

Kita Bias..salahkah bias??

okey aku baru lepas mengomen kat blog perempuan jomblo.. ke jomlo ejaan dia.. okay tak kisah la kan.. aku dan misspell tak dapat dipisahkan.. tak tau la hangat ke suam suam kuku.. sebab polisi aku biasanye tgk baca je.. aku jarrrrrang sgt mengomen kat tpt orang.. sebab ape ntah aku pon tak tau sgt.. tp yee tergerak la mengomen.. sebab aku mmg bosan state ment.. studen kita ni, suruh selajar belajar la siapa suruh berpolitik..okay aku nak bgtau latarbelakang hal nih.. si lady noe empunya blog ini buat satu post..pasal satu student tu.. student USM tulis kat status lebey kurang bunyiknya..najib is coming lets bomb the helicopter.. apelah salah helki dan pilotnyee tu.. kau tak suka najib usah la ko libatkan org yang makan gaji je tak gitew?? tapi biasala, bila semua org rasa FB, Blog, twitter tu tpt private dia, padahal dah sah ko kongsi ngan ratus ratus ribu ribu org.. dan ni malysia, aku tak tau negara lain.. tapi ni malaysia.. no tepon kau pon semua  datok kerajaan tu tau.. ini pulak akaun fb ko..privacy is luxury kat malaysia nih..tp tupon aku tak ksah.. mmg carik pasal..tp kau carik pasal kau rasalah bermalam kat lokap tu..tp tak kisah la kan dia pilih.. satu pengajaran untuk dia.. politik nih mmg byk kotornya.. kalau kau terlibat bersedia ajelah..
tapi permasalahan nye begini.. aku heran kenapa terlkalu ramai orang dimalaysia.. walau siapapon dia..grads ke, tak grads ke laki ke pompuan ke, tua ke muda..ada satu pemikiran yang aku sifatkan dangkal.. bila kita kerja dengan kerajaan jatuh wajib bg kita menyokong kerajaan(read:BN). bila kita belajar di IPTA terutamanya apatah lagi peminjam PTPTN denganfaedah 1% setahun maka jatuh wajib jugak la menyokong kerajaan.. pasal kita nih "terhutang budi" pada kerajaan..siapa tu kerajaan.. rakyat gak yang pilih, mana datang duit kerajaan rakyat jugak yang bagi.. abis apekes masalah terhutang budi bagai..
tu budak yang belajar kat U tu itulah bakal bakal pemimpin kita..kalau diorang dr awal disogok jd pak turut.. macam mana kita nak berkembang.. polisi pemerintahan kita sekarang dah diguna pakai daritahun 50an.. byk dah tak releven..perjuangan martabat melayu sepatutnya dah lama berjaya.. tak payah sebut lagi sebab kita 50 tahun merdeka.. masihh lagi nak memartabat melayu, kenapa tak berjaya berjaya lagi.. sepatutnya sekarang kita orang melayu dah jadi bangsa no 1 kat malaysia, si jepon tu dah kena bom, amek masa lebih cepat dr kita utk berjaya.. kita cuma dijajah, hasil mahsul kita walau byk dah diangkut tp masih byk.. tp still kita mengais ngais lagi..top ten org terkaya( kalu itu pembaris kita) seorang je melayu..tu pon n0 8... karang nak jumpa sorang lagi..berpa belas no dia.. kenapa lambat.. sebab kita rasa okay la ni..mana ada bom letup letup kat malaysia..apa susu cap X mahal mari beli susu cap 1malaysia.. ala cair sikit tp yang penting aman..ni semua teori katak dalam air panas..katak kalau duk dalam air panas dia akan melompat.. tp kalau kita panas kan perlahan lahan.. katak tu rasa bahgia je.. sammmmpaaiiilaaaa.. ada tangan keluarkan dia.. kita perlukan tangan untuk keluarkan si katak tu dr air panas..nak harap sape?? ni budak budak pandai nila(hopefully) yang belajar kat u tu.. tp kalau duk hentak dalam kepala diorang mende sama.. percaya la Malaysia aman..rakyat cukup makan...susah la camtu..kita takperlu kaya.. tp mintak kualiti hidup yang lebih baik..
okey timbul persoalan..kalau budak tu sibuk berpolitik time bila dia nak belajar? ikut pengalaman aku la.. aku pelajar UTM, purata jam kredit aku amek 18jam.. maksud nya 18 jam seminggu, purata sehari 3 jam la kot kelas aku..kengkadang bila ada lab, mmg la sampai malam..tp most of the time.. takde mende buat..tp biasala.. mana stok anugerah dekan.. masa terluang diorang belajar la.. member  aku halim tu library dah jadi bilik kedua dia..tp aku takde la join parti politik ke.. jd MPM ke, jd PMI ke.. aku duk main game..yang bantai merempit, berdating tak tentu hala.. lagiiiiiii ramai....tak percaya bukak la paper metro ke utusan ke.. bersepah cerita budak u kena tangkap basah.. tp ada yang kecoh pasal ni.. masuk tak isu katdalam parlimen masalah budak u lagho main game? takde.. yang dia mengamuk bila budak u join perhimpunan bersih, yang mengamuk bila budak u turun bendera najib..
tapi pon.. yang join so called politik tu budak pengajian sosial, budak pengajian agama, budak sains politik.. bukan ke nih semua nature diorang kalau join politik.. jarang sgt dengar budak medic join politik, budak engineering masuk perhimpunan.. pasal budak medic sibuk (agaknya) nak menghapal penyakit, simptom dan diagnos.. budak engineering lebih minat main robot atau computer, budak arkitek lagi la.. ilham datang malam malam..jd salah ke diorang praktik ape yang diorang belajar..maksud aku berpolitik tu la..
ape ape pon.. aku tak nak suruh diorang join politik untuk membangkang kerajaan semata.. kalau diorang nak join kerajaan.. itu pilihan dirang.. aku harap dgn ada bijak pandai pelajar u diberi pendedahan awal tentang politik diorang dapat bg perubahan untuk malaysia.. dah sampai masa kita jd lebih selesa dr selesa..tingkat kualiti hidup bukan adjust kualiti hidup.. kita berhak untuk merasa kemewahan secara adil..dah aku kena buat quotation lagi.. hape dah berapa kali mau adjusttt..

Tiada ulasan: